rõõmurull Kati Tolmoff

kati“Sära mu laste silmis ja uhkus oma emme üle, kui nad mind mängimas ja võitmas näevad – seda see kõik väärt ongi,“ lagistas Eesti kuulsaim ja edukaim sulgpallikaunitar enne Rio olümpiale sõitmist. Kati on totaalne rõõmurull, ehkki elu teda vati sees hoidnud ei ole. Ja täna on sel visal, armsal ja hakkajal naisel sünnipäev!

 

Mu lugu Katiga, kes täna saab 33-aastaseks, ilmus ajakirja Tervis Pluss
Rio olümpiamängudele pühendatud augustinumbris. Kuna see oli rubriigis “mida mina söön”, sestap siin nii palju juttu ka toidust.

…Viieaastasest peale sulgpalli mänginud Kati sõidab Riosse oma teisele olümpiale. Rääkisime Taanis elava, nüüd suvel Eestis treeninud tartlannaga toidust, maitsetest ja lastest, sest nemad on Kati elus esikohal.

kati

“Saiapätsi mu käsi võtma ei tõuse – ma ei ole selle elustiili inimene, aga söön ma enam-vähem kõike ja hoian menüü tasakaalus, et keha millestki ilma ei jääks. Toiduteema köidab mind,“ ütleb naine, kes olümpiaks valmistudes pidi ära müüma oma pisikese võileivakohviku Rubys Place kodulinnas Greve Strand, sest selle pidamiseks ei jagunud enam aega. Igatahes saladuslikult imemaitsva tuunikalasalati retsepti püüti kaaperdada söögikoha kaheaastase eluea jooksul iga nädal ning uue omaniku käest käiakse alatihti küsimas, millal Kati oma kohviku uuesti avab.


ELU ERINEVATE MAITSETE KESKEL

Teadlik toitumine tuli ta ellu loomulikku rada pidi, sest “kui tahad vormis olla, pead selle teema vastu huvi tundma. Ning mida vanemaks saad, seda rohkem vaatama, mida suhu pistad. Mitte krõpsu, vaid kurki-tomatit, mitte ketšupit, vaid hummust,” tähendab ta.

Uusi retsepte otsib ja proovib Kati juba laste pärast, sest tahab, et nad harjuksid sööma tervislikult ega arvaks, et selline toit süüa ei sünni. ”Ma ei paku neile ju midagi, mida ise ei taha. Kui toitu aga valima hakatakse, et see ei meeldi ja too ei maitse, pole kõht piisavalt tühi. No eks ootame siis, kuni nälg näpistama hakkab,” muigab kahe mudilase ema.

kati

Kati oma kõige kallimatega, tütre Ruby Marika ja poja Samiga aastal 2014.

Kosmopoliitsete maitsetega peres nagu neil – Kati on 14 aastat Taanis elanud eestlanna, 5-aastase tütre Ruby Marika ja 3-aastase poja Sami isa on Taanis sündinud palestiinlane – armastatakse riisi, vürtsiseid toite, India ja Tai kööki. Tatart ka. Eriline kartuli- ja pastasööja Kati pole, vett joob aga üle kolme liitri päevas. Veekann sidruniviiluga on tal laual või külmikus alati. Vahest joob õhtul mõnd põnevat teed, ingveriga näiteks. Väljas söömas käies tellib värskelt pressitud mahla ja nädalavahetusel lubab endale punast veini.


SÖÖMISHARJUMUSED KODUST KAASA
Et söömisharjumused kodust tulevad, teab naine omast käest. “Meil oli ema see, kes ütles, et saia te ei söö ja kokat ei joo. Ning ehkki kommikaussi meil laual polnud, saime magusat ikka.” Kati on sportlikust perest. Isa Mati on spordipedagoog, ema Marika tegeles suusatamisega, vanem õde Liina oli sulgpallur, iluvõimlejast noorem õde Tiina on iluvõimlemistreener.

5-aastasest peale reketiga sõber.

Ema oli ka see, kes viieaastase tirtsu koos õega sulgpalli mängima viis ning lubas trennist puududa vaid siis, kui haigus kimbutas. 27 aastat ühtejutti sporti teinud naise elus on liikumine nii loomulik, et palli toksis ta viiendal raseduskuulgi ja võimlasse võttis lapsed juba imikutena kaasa. Silkas ise jooksulindil, pilk kärus magavat maimukest valvamas.

Selle peale, et ta praegu paremas vormis on kui tippsporti tehes, naerab Kati laginal: “Ega siin muud saladust ole, kui kaks väikest last. Kui tõused hommikul kell kuus, oled päeval trennis ja istuma saad alles õhtul kell üheksa, kulutadki energiat palju. Eks mul ole ka looduse poolt kergesti taastuvad ja tugevad lihased, head hüppeliigesed ja paras kasv.“


MAGUSAKURADI HAARDES
Sport on väga emotsionaalne. On neid, kes vaigistavad kaotusvalu söömisega, Kati peab end stressis olles pigem sööma sundima. Lohutussööjail soovitab ta esmalt jooksurajal või kõnniringil end tühjaks nutta, küll selle jäätisekilo jõuab pärast ära süüa.

Ka seda teab ta, mida tähendab magusakuradi haare. “Lapsi oodates ja pärast sünnitust tahtsin ma metsikult šokolaadi! Igal õhtul! Organism harjub magusaga ju nii kergesti. Mõtlesin, et issand, kas nüüd nii jääbki,“ lõkerdab rõõmurull.

Rio olümpial, oma teisel, ja viimasel.

Enesehaletsuspisaraidki on ta valanud. Kui kohe pärast keskkooli Taani Rahvusvahelisse Sulgpalliakadeemiasse õppima minnes ühel hetkel tundis, et on täiesti võõras paigas täiesti üksi – ei peret, ei sõpru, üksnes kurnavad treeningud kaks korda päevas. “Alguses oli väga raske. Aga ma sain kiiresti täiskasavnuks,“ kostab nüüd Taanit oma teiseks koduks pidav kaunitar.

Ta ei ole allaandja. Neli aastat profispordist eemal olnuna, ilma ühegi reitingupunktita, otsustas 2008. aasta Pekingi OM-il võistelnud kahe lapse ema poolteist aastat tagasi hakata treenima Rio olümpiaks. Sest teadis, et suudab. “Oleksin ma aimanud, et lastest eemalolemine nii raske on… ma pole kindel, kas kõike uuesti teeksin. Aga ma ei kahetse. Ehk olen eeskujuks neile, kes pärast emakssaamist ei julge suurde sporti enam tagasi tulla. Jah, see pole kerge, ent sära mu laste silmis ja uhkus oma emme üle, kui nad mind mängimas ja võitmas näevad – seda see kõik väärt ongi.“

Pärast Riot paneb 13-kordne Eesti meister tippsportlaseelule punkti. Tahab minna 5.–9. klasside võimlemisõpetaja koolitusele, võibolla hakata tegema treeneritööd – kogemusi ja teadmisi tal juba jagub. Ning äkki avab ühel päeval oma võileivakohviku ka Eestis.

kati

Olümpia 14. koht on käes!


KATI SOOVITAB: KUI TAHAD OLLA VORMIS

Söö 5 korda päevas. Nii on portsud väiksemad ja ainevahetus töötab erksamalt.
Tee kodus süüa. Saad kehakaalul paremini silma peal hoida, sest tead, mida ja kui palju sa toidu sisse paned.
Proovi uusi retsepte. Toidumaailmas on palju põnevat. Ka lapsed saavad nii maast-madalast erinevate maitsete ja toitudega harjuda.
Joo vett, mitte magusaid jooke ja mahlu. Vala vesi kannu ning lisa maitseks sidruniviile, kurgirattaid, maasikaid.


KATI 3 LEMMIKUT
Riis
Ma söön riisi hästi palju. See maitseb mulle, täidab kõhtu, annab süsivesikuid, sobib kokku kala, liha, kana ja muuga.
Avokaado Avokaadot määrin ma või asemel leiva peale, viilutan tuunikala- või muu salati sisse, kasutan üldse pea iga asja kõrvale. Häid rasvu annab see ka.
Kala Kala söön ma igasugust ja igal moel. Värskelt sushina, küpsetatult, konservina, kalapulkadena.


KATI PÄEVAMENÜÜ
7.00 Hommikusöök
Müsli jogurti, banaani, maasikate või hooaja puuviljadega – mulle meeldib värske. Kohv natukese piimaga.
11.00 Oode Trenni võtan kaasa puuvilja või võileiva, kus kahe tumeda leivaviilu vahel avokaado või kana. Peale trenni on mul kõht nii tühi, et vahepeal söömata ei peaks ma lõunani vastu.
14.00 Lõuna Söön mitte väga tugevalt. Värske salati liha, kala või kanaga. Või kuus sushit. Või supi.
16.00 Oode Kui kõht tühjaks läheb, võtan puu- või aedvilja, näiteks õuna, kurgi.
18.00–19.00 Õhtusöök See on alati koos lastega ja toekam. Kas midagi Tai või India köögist riisi ja kana, kala või lihaga. Või ahjuroog kartulilõikude ja kanaga. Mis kell täpselt, oleneb sellest, kui kiirelt lapsed mul toidu valmis lasevad teha.


RASVAD HOIAVAD KÕHU TÄIS
Kommenteerib Fitlap.ee treening- ja toitumisnõustaja Rene Poljakov: “Kati pöördus Fitlap.ee poole sooviga saada juurde energiat ja kiirendada taastumist, mis on tippspordis võtmetähtsusega. Tipus on rebimine tihe ja sinna jõudmine läbimõeldud toitumiseta praktiliselt võimatu. Toitumiskava tehes sai arvestatud eelkõige Kati suure treeningkoormusega. Andsime talle nõu hakata sööma 4–5 korda päevas. Sageli aitab toitumine ettekirjutatud plaani järgi distsipliini hoida. Timmisime paika süsivesikute, valkude ja rasvade omavahelised suhted nii, et kõik toidukorrad sisaldaksid süsivesikutele lisaks ka valke ja rasvu. Valgud kiirendavad lihaste taaastumist, rasvad hoiavad kõhu täis ja tagavad ühtlasema energiataseme kogu päevaks. Võistlujärgselt soovitasime Katil kiiremaks energiavarude taastamiseks ka valgu-süsivesikubatoone. Suures pildis me midagi üleloomulikku ei teinud, ent nagu näha, olid need väikesed muutused edu saavutamiseks piisavad.”

Kõik pildid on Kati Facebooki lehelt, avafoto on teinud Anton Klink.

 

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s