India iidne eluteadus ajurveeda vol II

Tuhandeid aastaid vana Indiast pärit tervise tasakaalus hoidmise kunst ajurveeda tähendab oma kehatüübi jaoks sobivat toitumist, õigel ajal magamaminemist, joogat, emotsioonide ja mõtete taltsutamist, tarka ja põhjalikku viie peegli diagnostikat ning põnevaid ja üllatavaid teraapiaid. Pärimusena anti seda edasi suuliselt, kirja panema hakkasid 5000 aasta eest tamili targad siddhad.

 

Siinne lugu, kus saad teada ka seda, milline on su ajurveeda kehatüüp, mida see tähendab, mis toidud ja joogaasendid sulle seetõttu sobivad ning millised on su nõrgad kohad, ilmus ajakirja Tervis Pluss tänavuses märtsinumbris. Mu varem kirjutatu, intervjuu Venemaa ajurveedaarsti Igor Vetroviga, Ajurveedameditsiin – eluteadus Indiast vol I aga ajakirjas Üks aastal 2011. Praeguse loo lõppu olen lisanud video, milles kolmest doshast, kolmest gunast, seitsmest dhatust, enda õndsaks söömisest ja muust räägib JANIKA VESKI. Videoga seotud lühikest lugemist saab uudistada siit lingilt.

Ajurveeda tarkus oli kirjas jumalikes veedades.

Ajurveeda – sanskriti keelest tõlgituna eluteadus (ayur – elu, veda – teadus, teadmised), on jumalike teadmiste raamatutesse veedadesse kirja pandud iidne teadmistesüsteem looduse ning oma meele ja kehaga kooskõlas elamisest, tervisest, tervendamisest ja terve olemisest. Tema tarkuse järgi koosneb meie keha, nagu ka kõik olemasolev, viiest looduse elemendist – õhust, tulest, veest, maast ja eetrist – mis mõjutavad meist igaüht erinevalt ning millest omakorda moodustuvad kolm kehatüüpi ehk doshat – vata, pitta ja kapha.

“Nende kombinatsioon on igal inimesel ainulaadne, karmaline. See saadakse sündides nii emalt kui isalt ning mõjutab kehaehitust, iseloomu, toidueelistusi, liikumisharjumusi, ainevahetust ja ka võimalikke terviseprobleeme,“ selgitab Aurea ajurveeda tervisekeskuse juhataja AIVAR KISANT iidse holistilise meditsiinikunsti saladusi. “Oma vata, pitta ja kapha on igal elundil, igal rakul. Samamoodi ka looduses igal aastaajal, hetkel ööpäevas. Kõike seda teades ja teadlikult arvestades saab end tasakaalus hoida ning elada võimalikult kaua terve ja õnnelikuna.”


KOLM KEHATÜÜPI
Erinevaid teste oma kehatüübi kindlakstegemiseks leiab internetist ohtrasti. Üks selline on ka Aurea kodulehel – 60 küsimust emotsionaalsuse, harjumuste, une, lemmiktoitude, naha, juuste, tervisehädade ja muu kohta. Testisin ennast ka – oli päris kosutav lühiinventuur. Kisant lisab kommentaariks, et kui on hästi koostatud test ja küsimustele vastata ausalt, näitab ankeet ära inimese kehatüübi ehk kolme dosha praeguse seisu ja protsentuaalse suhte. Et teada saada, kas ja kui palju see sünnil saadust erineb ning tasakaalust väljas on või pole, tuleb sammud seada siiski asjatundja poole.

foto: Aivar Kullamaa

Aivar Kisant oma teraapiatoas Aurea ajurveedakeskuses Tallinnas.

Tasakaal tähendab ajurveeda järgi oma doshale sobivat eluviisi:
Toitumine. Olgugi, et toitumine sõltub paljus kehatüübist, kehtivad mõned reeglid siiski kõikidele. Söögi ajal tegele söömise, mitte nutiseadmete nuhkimise, telekavaatamise, raamatulugemise, nääklemisega. Mälu toitu aeglaselt ja süljega korralikult segades. Ära joo vahetult enne või pärast sööki, et mitte lämmatada seedetuld. Valge suhkur ja rafineeritud jahu on kurjast igale doshale.
Uni. Magama on meie ajavööndis minna parim kell 22–23, et nagu kord ja kohus saaksid puhata närvi- ja hormonaalsüsteem, taastuda elujõud ehk praana ning puhastuda kehasüsteemid. Vaid kaphal võib unele sättimise aeg nihkuda südaöösse.
Jooga. Joogast peab ajurveeda väga lugu ning see on igas ajurveeda ravikeskuses üks teraapiatest. Siingi on omal kohal kehatüübile vastav lähenemine, sest erinevatele doshadele sobivad erinevad joogaasendid.


VIIS PEEGLIT
Diagnostika on ajurveedas omaette kunst ning kannab põnevat nime – viie peegli meetod. Mida uuritakse? Esimese peeglina pulssi mõlema käe randmel. Just selle järgi saab välja peilida ka sünnidosha. Teise peeglina käsi, küüsi, sõrmi, peopesi, käepealseid ning sünni- ja muid märke kehal. Kolmandana silmaiirist. Neljandana kõrvu, nende suurust, kõrvalestal olevaid triipe, kõrgendusi, laike, veresooni. Ning viienda peeglina keelt. Kui vaja saada selgust mõne haiguse karmalise soodumuse kohta, võetakse appi astroloogiline sünnikaart. Ja muidugi vaatab õppinud silm ka kõnemaneeri, käitumist, žeste.

Üks viiest peeglist – pulsidiagnostika.

Kas vastab tõele, et kellel suured kõrvad, sellel palju elujõudu? ”Võib, aga ei pruugi. Kui kõrvad on küll väikesed, aga keel võimas, siis on elujõudu piisavalt. Sellepärast ongi neid peegleid viis, et saada inimesest võimalikult terviklik pilt. Suur vitaalsus aga ei tähenda, et seda elupõletamisega mõttetult raisata maksab. Nii talitades võib järgmises elus olla hoopis vastupidi, sünnid päris vähesega. Alati tasub vaadata suuremat pilti,“ muheleb paarikümneaastase kogemusega ajurveedaterapeut.


KÜMMEKOND TERAAPIAT
Erinevaid teraapiaid on ajurveedas ohtralt. Näiteks marmateraapia, mis on iidne ajurveeda ravisüsteem, kus nii füüsiliselt kui ka energeetiliselt mõjutatakse teatud kehatsoone, mida nimetatakse eluenergia keskusteks ehk marmadeks.

Eluenergia keskuseid ehk marmasid mõjutav marmateraapia.

“Kõrvalt vaadates näib see lihtsalt pöidlaga kehale vajutamine, tegelikult aga mõjutan ma kindlaid punkte, töö käib peentasandil. Marmateraapia tegemiseks peab minema teatud seisundisse ning teadma, kuidas marma kaudu kehasse nii-öelda energeetiliselt siseneda, millist elundit sealtkaudu mõjutada, mida tasakaalustada ja vabastada. Toksiinid, stress ja negatiivsed emotsioonid kogunevad tihti just marmapiirkondadesse, takistades organismil tervenemist,“ avab Kisant marmateraapia peensusi.

Ei, marmad pole päris samad, mis akupunktuuripunktid Hiina meditsiinis. Osa neist kattub, osa mitte. Ka ei kulge kõik enam kui 72 000 energiakanalit ehk naadit sarnaselt Hiina meditsiini meridiaanidega. ”Punktid on need üksnes tinglikult, sest tegu on eluenergia ehk praana keskustega, kus ühinevad nii inimese füüsilise keha struktuurid nagu lihased, veresooned, kõõlused, luud, liigesed, kui ka energiakeha kanalid,“ täpsustab Kisant.

Marmateraapias käinutel on enesetunne kergem. Tundlikumad võivad pildi või teadmisena saada lisaks infot, miks või kust mingi blokeering on kehasse tulnud ning tunda siis selle vabanemist.

Greeva basti ehk sooja õliga teraapia kaelale.

Mmm… ja need massaažid rohke taimeõlidesegu kehasse silitamise või mudimisega. Soe õli, milles on 10–50 taime ravitoime, suudab lisaks muule panna keha puhastuma ka jääk- ja mürkainetest. Pehme sujuvate liigutustega abhyanga toidab kudesid ja annab nahale elastsust. Shirodara tähendab soojendatud õli niristamist otsmikule, mis kosutab närvisüsteemi ja toob leevendust peavalu korral. Basti on protseduur, mil haigele kohale, olgu see alaselg, kael, õlg, põlv, rinnak, silmad pannakse tainast või savist voolitud vorm, kuhu sisse valatakse sooja õli.

Ajurveeda aurusaun – pea väljas, keha aurus.

Eriliselt eriline on aga keha mürkidest puhastamise programm panchakarma, mida Eestis ei tehta. Sellesse kuuluvad muu hulgas massaažid, keha kuivharjamine, ajurveeda aurusaun, kus istud kuumas aurukapis, pea väljas. Loomulikult ka jooga, hingamisharjutused pranajaamad, meditatsioonid, taimetoit, taimsed ravimid ja ajurveedaarsti konsultatsioon.

Ent juba vana tõde on, et ennetamine on alati leebem tagajärgedega tegelemisest. Nii et egas muud, kui oma dosha tasakaalu taastama.


MILLINE ON SINU AJURVEEDA KEHATÜÜP?

Aivar Kisant jagab kehatüübile sobivaid elustiilisoovitusi. Joogaasendi värvilisel eestikeelsel nimel klikkides näed minivideod asana tegemisest, pilti lihastest, millele asend mõjub ja ingliskeelset tegemisõpetust.

VATA

yoga.com

Sõdalaseasend.

Vata elemendid on õhk ja eeter. Tema hoole all on kõik liikumised: veri, lümf, hingamine, närvisüsteem, ka mõtted. Vata asukoht on allpool naba. Vata-tüüp on õbluke, peene kondiga, kas pikemat või lühemat kasvu. Loomult on ta väle, kergesti vaimustuv, kiire mõistusega. Tal on rohkelt ideid, ent püsimatuse tõttu ei jõua ta paljut neist ellu viia.
 Põhiprobleemid: närvisüsteem, sest ta ei hiilga stressitaluvusega ning kui elu kaootiline ka veel on… Muret võib olla ka kõhukinnisuse, liigeste, spasmide ja siin-seal esinevate valudega.
 Toit: vata peab sööma sooja toitu, köögivilju kindlasti kuumutatuna. Toored puu- ja köögiviljad, eriti õunad, kapsad, oad – kõik, mis tekitab gaase, pole head. Küll on talle kasulikud magusad puuviljad, ka värskena. Samuti mesi. Piimatoodete tarvitamisega pole tal samuti probleemi. Vatat rahustavad soe, õline, soolane, hapu ja magus. Kibedat, mõru, teravat, külma ja kuiva toitu peaks ta vältima. Ravim- ja maitsetaimedest võib ta mõõdukalt kasutada kõiki. Süüa võiks vata-tüüp kolm kord päevas.
 Jooga: liigutama on vata-tüüp tsuti laisk. Joogaasanatest on talle parimad sellised, millesse on kaasatud ka hingamine. Asendis võiks püsida kauem, kui ta seda tahaks. Vata vähendamiseks sobivad: sõdalaseasend Virabhadrasana, kolmnurkasend Trikonasana, paadiasend Navasana, kerepööre Marichyasana, lapseasend Balasana.

PITTA

yoga.com

Allavaatava koera asend.

Pitta elemendid on tuli ja vesi. Tema hoole all on ainevahetus: seedesüsteem, toitainete imendumine, seedeprotsessis vajalike fermentide ja aminohapete olemasolu, ka emotsioonide seedimine. Ta asub keha keskosas. Pitta-tüüp on tugev ja sportlik. Loomult sihikindel, kellel peab olema eesmärk, mille poole liikuda.
 Põhiprobleemid: seedimine, siis kui vale toitumine toob kaasa liigse happelisuse. Nõrgad kohad on lisaks vereringe ja süda, mis tuleb sellest, et stressi ja pinge tekitatud tuli tõuseb üles. Oma tahte liigne pealesurumine võib lisaks südameprobleemidele tuua ka maohaavad.
 Toit: tasakaalus pittal on hea seedimine. Ta peaks hoiduma teravast, hapust ja soolasest. Pigem magusad ja küpsed kui hapud puuviljad. Mett võiks tarvitada vaid aeg-ajalt, sest mesi on kuum ja tõstab kuumuse veel rohkem üles. Magusat maitset saab puuviljadest, riisist, piimast, ehkki kõik piimatooted pittale ei sobi. Teda rahustavad kibe ja mõrkjas. Teravaid maitseaineid võiks ta vältida, sest need lisavad kuumust. Süüa võiks kolm korda päevas ning peale sööki istuda, mitte kohe “lahingusse“ tormata.
 Jooga: kuna pittale on omane soov võistelda, siis ta enamasti juba spordib. Joogat peaks ta tegema tulemusele keskendumata. Pitta vähendamiseks sobivad: allavaatava koera asend Adho Mukha Savanasana, pea-põlved venitus Janu Sirsasana, jalad harkis painutus ette Padottanasana, jalad seinal Viparita Karani, kassivenitus Supta Matsyendrasana.

KAPHA

yoga.com

Puuasend.

Kapha elemendid on maa ja vesi. Tema hoole all on keha struktuur, luustik, kehavedelikud ja määrded, et liigesed ei kriuksuks ja sülge piisaks. Kapha asub keha ülaosas. Kehaehituselt on see tüüp tugev ja suure kondiga. Loomult rahulik, ustav, teeb läbimõeldud valikuid.
 Põhiprobleemid: aeglus, inertsus, jääkainete kogunemine, mis toob kaasa ainevahetuse aeglustumise, kehakaalu tõusu ja toksiinide ladestumise kudedesse. Sellest, kuhu need jõudnud, oleneb ka, kui pikk on tervenemisprotsess. Stressile ja pingele peab kapha vastu hästi, ent sinna langedes on teda august välja saada väga raske ja pikaldane.
 Toit: kapha-tüüp peab elu aeg jälgima, mida ta sööb. Talle on head enamik juur- ja köögivilju, soovitavalt kuumutatuna. Teravilja vähem, piimatooted talle ei sobi. Ka soolaga ei tohiks ta liialdada, ehkki ta seda väga armastab. Valge suhkur ja rafineeritud jahu pole kellelegi head, eriti kaphale. Mesi seevastu sobib, magusad puuviljad jälle mitte. Kapha võiks süüa vaid kaks korda päevas. Jätta hommikueine ära ning süüa kell 11–12, teist korda kella 16–18 vahel.
 Jooga: kapha viitsib end liigutada kõige vähem, ehkki talle on seda vaja kõige rohkem. Kuna ta on vastupidav, sobib talle kasvõi maraton. Joogat võiks ta teha energilisemalt ja hoida pingutust. Kapha vähendamiseks sobivad: puuasend Vrksasana, allavaatava koera asend Adho Mukha Savanasana, kolmnurkasend Trikonasana, kobraasend Niralamba Bhujangasana, turiseis Sarvangasana.


IMELIHTNE HINGAMISMEDITATSIOON
Istu ja jälgi oma hingamist, viies tähelepanu ninaotsale. Et tähelepanu ei hajuks, peab olema üks punkt, kuhu keskenduda. Jälgi, kuidas õhk liigub sisse ja välja. Ning kui tulevad mõtted, lase nad vabaks ja too tähelepanu taas ninaotsa õhu liikumisele.


KOGEMUS: ABI AJURVEEDAST
“Olin mõned aastad tagasi Indias, Auroville’s, kus sain tuttavaks ühe ajurveedaarstiga. Kuna olin kunagi ajurveedat veidi õppinud, sain aru, et ta päris udu ei aja. Käisin ta juures kolmes erinevas teraapias. Esimest korda patsutati mu keha läbi puuvillast kotikestega, milles taimedesegu, teist korda tehti shirodarat ja kolmas kord nasayami ehk tilgutati ninna õli. Siis aga kukkusin. Istmik oli nii valus, et käisin nagu kuninganna, sujuvalt ja hõljudes, keha võimalikult vähe liigutades. Polikliinikus tehtud röntgen näitas mõra sabaluus. Todasama arsti taas kohates rääkisin talle juhtunust. Mees kutsus mind enda juurest läbi tulema, lubades mind aidata. Ta meisterdas mu alaseljale tainast valli ja hakkas siis sinna “aiakesse“ valama erinevaid ravimtaimi sisaldavat õli, vahetades jahtunud õli pidevalt sooja vastu. Olin seni arvanud, et ajurveeda võib ju teatud kaebuste puhul mingil määral mingit mõju avaldada, ent oma suureks imestuseks võisin kolmanda korra järel juba naerda, istuda ja magades külge keerata. Sain kokku kaheksa protseduuri ning mingit ravi enam ei vajanudki.
/Epp Veski, tervisenõustaja ja psühhoterapeut/

Kui tahad ajurveedast teada rohkem, loe siitsamast blogist:
Talv maitseb magusalt /lugu Kaja Keiliga/
☼Janika Veski: Ajurveedast
Ajurveedameditsiin – eluteadus Indiast vol I /lugu Igor Vetroviga/

Fotod:
Foto 1 – mojalanka.ru
Foto 2 Aivar Kisant – Aivar Kullamaa/Tervis Pluss
Foto 3 pulsidiagnostika – srisripanchakarma.org
Foto 4 marmateraapia – masajedeportivoayurveda.com
Foto 5 õliteraapia – ayurdhama.com
Foto 6 aurusaun – cghearthayurveda.com
Joogaasendid – yoga.com

 

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s