olen tegemata!

“Olen tegemata!” kõlab Alexanderi tehnika esimene ja tähtsaim postulaat. “Kukal vabaks!” ütleb järgmine. “Pea juhib, keha järgneb!” teatab kolmas. Alexanderi tehnikat kasutavad näitlejad, muusikud ja sportlased, valuga kimpus olijad ja teisedki.


Mu lugu sellest
sada aastat vanast, füüsilist ja vaimset tervist hoidvast ja parandavast praktilisest eneseabimeetodist Eesti esimese diplomeeritud Alexanderi tehnika õpetaja MARET MURSA TORMISEGA ilmus ajakirja Tervis Pluss 2018. aasta juuninumbris.

Eesti esimene Alexanderi tehnika õpetaja Maret Mursa Tormis.

“Olla tegemata, et avastada. See tähendab peatuda enne tegevusse mineku hetke selleks, et märgata, kuidas juba mõte algavast tegevusest mõjutab lihastoonust, ükskõik millist tegevust me vaatleme, olgu see pillimäng, laulmine, ujumine, kõnelemine, toolilt tõusmine,” räägib 18 aastat Alexanderi tehnikat õpetanud Maret Mursa Tormis. “Olen vahel õpilastele öelnud, et uurime, mis toimub sekund enne starti. On ju teada, et kavatsus midagi tegema hakata jõuab ajust lihastesse just selle imelühikese aja vältel. See, mis on käivitumas, sisaldab aga sisseõpitut, sügavale juurdnud harjumust ning kui selles on sees takistused, on just nüüd võimalus neid muuta.” Samas muuta saab vaid seda, mis on teadvustatud. Siin ongi Alexanderi tehnika alustugi – teadlik inhibitsioon ehk

oskus peatuda ning mitte reageerida ärritusele või stiimulile automaatselt ja harjumuspäraselt. Viivitada oma reaktsiooniga ja öelda endale:
stopp! ma ei lähe tegevusse vanamoodi, ma ei vaja seda enam.

Harjumus on igavesti kaval tegelane – see, elu jooksul omandatu, hiilib sisse kõikidesse su tegevustesse. Hambaid pestes avastad, et tõstad õlgu, kapist midagi kikivarvul võttes surud hambad kokku, ehkki vaja pole. Alexanderi tehnika õpetab märkama, et me teeme nii palju ülearuseid ja liigset pinget või pingutust kaasatoovaid liigutusi, tõmbame kaela krampi, kukla kinni.

Maret sättimas selja-, kaela- ja kuklaasendit.


LASE KUKAL VABAKS
Kui lasta kukal vabaks, tekib tegemistesse juurde aegruumi. Kui kukal ja kael on avatud, on ka mõtted lahti. Ajusignaalid kehasse liiguvad läbi just sealt, on aga kukal ja kael lihaspinge tõttu blokeeritud, ei jõua ka signaalid kuskile. Seda, kas mõte – no näiteks, et ma loon sideme kukla ja kandade vahele –, ajust ka kehasse jõuab, tunneb Maret ära oma röntgenikätega, ehkki ta ise seda nii eriliseks ei pea.

“Kuklapiirkonnas on inimese koordinatsioonikeskus, kael on omamoodi nagu liiklussõlm. Kuklaliigese ümber olevad süvalihased peaksid olema optimaalses toonuses. Mõte on ju elektriline impulss ja ma tunnen selle kaelale asetatud käe all ära.”

Kinnine kukal pidurdab ka lülisamba liikuvust. Et see nii on, õigemini vastupidist, kogesin ise. Lamasin selili, jalatallad põrandal, põlved kõverdatud, et vaagen oleks vaba ning pea all paraja suurusega kõrgendus, et tuua lõug veidi rinnale ja avada kuklaliiges. Mõtlesin ja tunnetasin Mareti juhendamisel, et mu kael on vaba, kukal on rahulik ja hingab, selg pikeneb, laieneb ja laskub. Ristluu laieneb ja laskub. Kui Mareti mahe hääl soovitas teadvustada pealae suunda ning suhet keha ja lülisambaga, tundsin korraga, kuidas mu ristluud mõnuga otsekui põrandasse vajusid ja ma laienesin igasse kaarde avaramaks. Vau! “Kui pea suund läheb töösse, tuleb kogu kehasse ruumi. Selg muutub taas elastseks, naased oma originaalmõõtmetesse,” selgitab nii Londonis, Peterburis, Riias kui mujal Euroopas Alexanderi tehnika vahetusõpetajana töötanud proff.


VÕTA VASTUTUS

Ent see teadliku enesekasutuse tehnika vajab järjepidevat harjutamist – nagu iga teinegi oskus. Ja raamatu järgi seda õppida pole võimalik, ikka suhtes õpetaja-õpilane. Õpetaja õpetab Alexanderi tehnika töövahendeid, et sa jõuaksid iseseisva otsuseni mitte reageerida harjumuspäraselt. Õpetaja seda sinu eest teha ei saa, nagu ka valikut, kas jääda vana harjumuse juurde või mitte. “Alexanderi tehnika tähendab õpilase ja õpetaja vahelist koostööd, mitte õpetaja tehtavat teraapiat. Õpetaja toetab õpilase enda mõttetööd ja taipamist tabada ära takistused.

Väga hea õpetaja võib pea peal ka seista, aga kui õpilane on mõttelaisk ja ise tööd ei viitsi teha, ei sünni midagi,”

kostab senini ainus Eesti Alexanderi tehnika õpetaja. Nüüd on tal abiks ka esimene ta enda koolitatud rahvusvahelise diplomiga õpetaja, aasta lõpus lõpetab Mareti loodud Alexanderi tehnika instituudi veel kolm-neli. 2019. aasta lõpuks peaks Eestis olema juba seitse-kaheksa kolme aasta pikkuse koolituse läbinud õpetajat.

Mitu korda peaks tunnis käima, et õppida valdama teadlikku inhibitsiooni ja teisi töövahendeid? Mareti sõnul on see väga individuaalne. Trauma korral võib taastumisele kuluda aasta. F. M. Alexander ise ei võtnud inimest üldse jutule, kui tollel polnud aega või rahalisi võimalusi käia ta juures individuaaltunnis õppimas 30 päeva jooksul iga päev.

Pole õiget või vale asendit, on vaid õige suund.


KASUTA TALUPOJATARKUST
Palun Maretil, kes enne Alexanderi tehnika õpetajaks saamist 14 aastat Noorsooteatris, praeguses Linnateatris näitlejana töötas, anda mõni igapäevane näpunäide. Vastuseks räägib ta loo, mida kuulis oma õpetajalt. Too oli noore mehena läinud vanaisale appi heina niitma. Jõudnud põllule, asus ta kohe töö kallale, et olla esimene! Vanaisa aga, selle asemel et niitma hakata, seisatas ja läitis piibu, vaatas rahulikult põllule, pidas plaani ja alustas omas mõõdukas tempos alles siis. Noorem muudkui rahmis, kuni ühel hetkel oli toss väljas ja vanaisa tast oma rahulike vikatikaartega lihtsalt mööda sammus.

Alexanderi tehnikat kutsutakse ka talupojatehnikaks. Vaata vanadel fotodel meie esivanemate rühti, olgu kangastelgede taga, sõnnikut laotades või põllukive hiivates. Neil on keha kaunilt ja loomulikult joondunud ning tänu sellele ka selg oma ettenähtud pikkuses ja laiuses. Selline asend on kõige ökonoomsem. Rasket tööd rügavale talurahvale oli see füüsiliselt vastupidamiseks eluliselt vajalik. Nemad teadsid! Just “maha rahunemist“ enne plaanitu alustamist, et läbi mõelda “kuidas”, väärika rühiga Maret Mursa Tormis soovitabki:

“Tänases kiires elutempos on tulemusekeskne mõtlemine nii juurdunud,
et me vajame enese taasleidmiseks esmalt aega “maha rahunemiseks””.


KES LOEB, SEE TEAB
• Alexanderi tehnika (AT) õpetab teadvustama, vältima ja muutma automaatiseerunud ebavajalikke ja kahjulikke reaktsioone.
Selles kasutatakse palju kehatööd, tänu millele võivad paraneda selja- ja kaelavalu, liikuvus, hingamine, söömishäired, stress, tasakaal, vereringe, meeleolukõikumised.
AT lõi Tasmaanias 1869. aastal sündinud näitleja Frederick Matthias Alexander, kes hääle kaotanuna hakkas otsima viise, kuidas hääl tagasi saada.
AT tund võib mõjuda küll teraapiliselt, kuid pole teraapia, vaid õpetus. Sellepärast räägitakse siin õpetajast, õpilasest ja tunnist, mitte terapeudist, kliendist ja vastuvõtust.
Maailmas õpetatakse AT-d muusika- ja draamakoolides, Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lavakunstikoolis on Maret Mursa Tormis teinud seda 1999. aastast. AT on tema juhendamisel ka TLÜ koreograafia osakonna õppeprogrammis.
AT-d on õppinud ja oma töös kasutanud: kirjanikud Georg Bernard Shaw ja Aldous Huxley, Gestalt-teraapia looja Frederick Perls, Feldenkraisi meetodi looja Moshe Feldenkrais, Nobeli preemia laureaat meditsiini ja psühholoogia alal Charles Sherrington. Aga ka Paul McCartney, Sting, Paul Newman, Judi Dench, Chistopher Reeve, Roald Dahl jt.
• Eesti Alexanderi Tehnika Instituudi ja Mareti koduleht olemine.ee, kus vaatamiseks videosid, lugemist tehnikast, selle ajaloost ja uuringutest ning infot kursuste ja individuaaltundide kohta.


KUI OSKAD KEHA ÕIGESTI KASUTADA, SIIS EI SAA SA TALLE LIIGA TEHA,”
ütleb moelooja, õppejõud, Tallinna Linnateatri peakunstnik Reet Aus.

“Minu esimene kontakt Alexanderi tehnikaga oli vast 12 aastat tagasi ja sellest peale ma ATd ka kasutan. Olen käinud paljudes individuaaltundides, sest vahest on vaja põhitõdesid jälle meelde tuletada ja kiires elutempos kaotsi läinud kehatunnetus kätte saada. AT praktiseerimine muudab märgatavalt kehateadlikumaks. Esimene kogemus oli üllatav – ma tulin teadvele läbi keha tunnetamise. Seega annab AT kõigele muule lisaks ka teadveloleku ümbritsevast ja sellest, kuidas sina selles asetsed. Ka õpetab AT keha ökonoomset kasutust ja annab oskuse kiiresti taastuda. Läksin ATsse lapsepõlves saadud seljatrauma pärast, mistõttu tuleb mul oma kehaga tegeleda iga päev. Kui unarusse jätan, on tagajärjeks valud. Olen aastate jooksul välja sõelunud mulle sobivaimad praktikad (ja olen tõesti proovinud väga paljusid) ja nimekiri on selline: Alexanderi tehnika, krija hatha jooga 18 harjutust, viis tiibetlast ja mõõdukas jõutrenn. Regulaarselt teen viite tiibetlast ja jõudu. Väsimuse ja kõrvalekallete puhul ATd ja krija joogat. Alexanderi tehnikaga on nii, et kui sa taipad selle sisu, siis su keha seda enam ei unusta. Kõige suurem kasutegur AT juures on aga ikkagi ennetav. Kui oskad keha õigesti kasutada, siis ei saa sa talle liiga teha.”

Fotod: Maret Mursa Tormis /Aivar Kullamaa/, Reet Aus /Laura Nestor/, õige suund /olemine.ee/.

 

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s